SEO, ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd, is een belangrijk onderdeel van online marketing. Als je het ons vraagt is het een must om hier voldoende aandacht aan te besteden. Met SEO-optimalisatie zorg je ervoor dat je website goed vindbaar is binnen zoekmachines, zoals Google en Bing. Hierbij hoef je niet per klik te betalen, want het verkeer naar de website is geheel gratis. Om deze reden wordt het ook wel organisch verkeer genoemd. Door aandacht te besteden aan SEO levert dit jouw bedrijf meer verkeer (en omzet) op. In deze blog nemen wij zeven redenen met je door waarom wij SEO een belangrijk online marketingkanaal vinden.

Seo Blog

1. Waarom SEO? Het blijft op lange termijn verkeer en omzet genereren

Bij SEO betaal je niet per klik of impressie. Je investeert wel tijd in de werkzaamheden die jouw website beter zichtbaar maken. SEO is een kanaal waarmee je voor lange tijd verkeer naar jouw website blijft trekken. Bovendien zorgt het op de lange termijn voor veel omzet. Wanneer je eenmaal in de top 10 van de zoekmachineresultaten terecht komt op één of meerdere zoekwoorden, krijg je meer verkeer naar je website. Dit maakt SEO een zeer belangrijk marketingkanaal.

Hoeveel verkeer je naar je website trekt is afhankelijk van verschillende factoren. Denk aan het zoekgedrag, het zoekvolume en de grootte van de markt waarin jouw onderneming zich bevindt. Ook de behaalde positie binnen het zoekmachineresultaat speelt een belangrijke rol.

Door het inzetten van SEO maak je jezelf minder afhankelijk van de prestaties van betaalde kanalen. Presteren je advertenties een maand wat minder? Dan houd je met SEO je omzet op peil. Net als bij beleggen is het binnen online marketing verstandig jouw tijd, geld en energie te verspreiden over meerdere marketing kanalen. Het is een van de succesfactoren voor e-commerce bedrijven.

2. Waarom SEO belangrijk is voor je andere kanalen

Door SEO-optimalisaties door te voeren verbeter je ook gelijk de prestaties van je andere online marketing kanalen. Dit zit zo: de meeste advertentiekanalen werken in het biedsysteem namelijk met een kwaliteitsscore. Deze score bepaalt hoe relevant je bent met jouw landingspagina voor de ingestelde advertenties. Veel onderdelen van deze kwaliteitsscore zijn opgenomen als SEO-principe. Enkele voorbeelden hiervan zijn de snelheid van een website, juiste toepassing van keywords op de webpagina en een mobielvriendelijke website.

Bij een hoge kwaliteitsscore geef je per klik minder geld uit. Bovendien verwacht het advertentieplatform hiermee ook dat het aantal gewenste acties (conversies) hoger zal uitvallen. Door SEO in te zetten bespaar je dus op advertentiekosten én verbeter je jouw online marketingresultaten.

3. Geef bezoekers een goede gebruikservaring

Niet alleen Google wil dat consumenten een aangename gebruikservaring hebben op de websites die zij bezoeken. Als bedrijf streef je hier ook naar. Een goede gebruikservaring leidt tot tevreden bezoekers en meer online aankopen. Door het optimaliseren van SEO, verbeter je de techniek en content van jouw website en komen bezoekers graag terug. Je zou kunnen zeggen dat SEO je website gezond houdt. Dit alleen al maakt het een belangrijke reden om SEO in te zetten voor de website van jouw onderneming.

4. De kwaliteit van het verkeer is hoog en betrouwbaar

Bij het ontwikkelen van SEO-content neem je de zoekwoorden op waar jij het meeste resultaat van verwacht. Door deze gerichte aanpak trek je verkeer aan dat goed converteert. Denk hierbij aan het doen van een aankoop of het invullen van een formulier. Het verkeer vanuit social media en display campagnes is vaak van mindere kwaliteit, omdat het niet altijd goed aansluit bij de zoekintentie die iemand heeft of ze hebben dan zelfs nog geen duidelijke zoekintentie.

Waar je met een zoekadvertentie boven de eerste organische zoekresultaten komt, kiezen veel mensen er vaak niet voor om op een advertentie te klikken. Ze klikken op een van de eerste SEO-resultaten. De voornaamste reden hiervoor is dat consumenten en bedrijven hebben ervaren dat de eerste SEO-zoekresultaten veelal het meest relevant zijn voor de zoekopdracht die zij hebben gedaan. Consumenten hebben een zekere achterdocht bij advertenties. Het is belangrijk om altijd zoveel mogelijk aan te sluiten bij wat men zoekt, in vakjargon noemen wij dat: “Aansluiting vinden bij de search intent."

5. SEO is binnen de gehele customer journey in te zetten

Binnen online marketing wordt gebruik gemaakt van het SEE, THINK, DO, CARE model. Dit model kan helpen bij het in kaart brengen van de customer journey van jouw klanten. In het begin van de customer journey gaat men voor het eert op zoek naar informatie. Dit vindt plaats in de SEE fase. Vervolgens wil men zicht verder verdiepen in het onderwerp om tot een keuze over te gaan, dit is de THINK fase. In de DO fase vindt daadwerkelijk de aankoop plaats en in de CARE fase zorg je er als bedrijf voor dat de klant na de aankoop aan je verbonden blijft. Denk bijvoorbeeld aan het vragen van een review.  
 
SEO zet je zowel in voor bezoekers die zich oriënteren (SEE) als bezoekers die een product of dienst overwegen (THINK). Een goed voorbeeld van SEO die zich richt op het begin van de marketing funnel zijn blogs. Blogs helpen lezers te informeren over een vraag die zij hebben. Door de lezers te informeren wek je vertrouwen op en weten ze af van het bestaan van jouw bedrijf. 
 
SEO-teksten zijn een ander begrip binnen de online marketing wereld en worden vaak geschreven voor e-commerce bedrijven. Met als doel de lezer te informeren en overtuigen om tot een aankoop over te gaan.

6. Vergroot het vertrouwen van prospects en klanten

Betrouwbare websites ranken beter in de zoekmachines. Er zijn meerdere onderdelen waarop een website in de ogen van de zoekmachines betrouwbaar en geloofwaardig overkomt. Denk bijvoorbeeld aan het veiligheidsprotocol dat je website gebruikt en de openheid en transparantie van informatie. Ook het aantal externe links naar jouw website en de kwaliteit van deze links draagt bij aan het vergroten van de betrouwbaarheid.

7. Maak je website toegankelijker voor mensen met een visuele beperking

Voor mensen met een visuele beperking moet een website toegankelijk zijn. Met bepaalde SEO-onderdelen zorg je ervoor dat de toegankelijkheid wordt verbeterd.

SEO-onderdelen waarmee je jouw website toegankelijker maakt zijn: kopteksten, duidelijke anchorteksten (linkteksten) en alt-tags (omschrijvingen voor afbeeldingen). Alhoewel het voor commerciële doeleinden niet de voornaamste reden zal zijn om SEO in te zetten, is het wel zo fijn dat mensen met een visuele beperking jouw website kunnen gebruiken.

Conclusie: SEO is belangrijk: ‘Hoe ga jij het inzetten?’

Zoals je hebt kunnen lezen in deze blog is SEO-optimalisatie belangrijker voor jouw website dan je misschien in eerste instantie dacht. Het is niet alleen één van de meest relevante online marketing kanalen om websiteverkeer aan te trekken, maar door aandacht te besteden aan SEO leg je een goede basis voor de algehele prestaties van jouw webshop of website.

Wij kunnen goed begrijpen dat je na het lezen van dit artikel denkt: 'Hoe ga ik zelf SEO inzetten voor mijn onderneming?', 'Het is veel werk en het lijkt zo uitgebreid en complex.', 'Moet ik het in-house doen of uitbesteden aan een externe partij?'

Wanneer je met deze vragen worstelt kun je een vrijblijvend gesprek met ons inplannen. Stuur hiervoor een e-mail naar onlinemarketing@orangejuice.nl. Wij beantwoorden graag al je vragen en vinden het interessant om samen te onderzoeken hoe jouw website beter kan scoren binnen de zoekmachines.